تبلیغات
آموزشگاه دعوت اسلامی - خشم
 
 
كاربر گرامی، خوش آمدید!   سایت موقت آکادمی دعوت اسلامی
 
موضوعات سایت
بخش های سایت

جستجو


مطالب جدید

آموزشگاه دعوت اسلامی


تازه ها

 تازه های سایت

تبلیغات سایت




عنوان این پست خشم

http://edc.behdasht.gov.ir/uploads/khashm_6624.jpg

خشم همان به اجرا در آوردن عصبانیت شخص و نداشتن تسلط بر خویشتن می باشد كه رفتاری ناپسند است.

یك بار مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و سلم آمده و گفت: مرا سفارشی بفرما. آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: خشمگین مشو. مرد چندین بار درخواست خویش را تكرار نموده و پیامبر تنها به او فرمود: (لا تغضب) [بخاری] یعنی: "خشمگین مشو!"

دو نوع خشم وجود دارد:

خشم پسندیده و خشم ناپسند...



خشم همان به اجرا در آوردن عصبانیت شخص و نداشتن تسلط بر خویشتن می باشد كه رفتاری ناپسند است.

یك بار مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و سلم آمده و گفت: مرا سفارشی بفرما. آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: خشمگین مشو. مرد چندین بار درخواست خویش را تكرار نموده و پیامبر تنها به او فرمود: (لا تغضب) [بخاری] یعنی: "خشمگین مشو!"

دو نوع خشم وجود دارد:

خشم پسندیده و خشم ناپسند.

خشم پسندیده: این خشم و غضب در نتیجه ی هتك یكی از حرمت های خداوندی برآمده و هدف از آن دفاع از ناموس، اموال شخص و یا برای بازگرفتن حقی است كه به ستم غصب گشته است. پیامبر خدا الله صلى الله علیه و سلم، كه سرمشق و الگوی رفتار نیكو است، هرگز به خشم نمی آمد مگر آنگاه كه هتك حرمتی صورت می پذیرفت.

خشم ناپسند: آن است كه بخاطر غیر خدا و بعلت موضوعی پیش پا افتاده پدید آمده و ناشی از عدم تسلط فرد بر نفس خویش و بوده و نتایج ناپسند و نكوهیده ای را بدنبال دارد. از جمله به خشم آمدن های ناپسند آن است كه فرد در شرایطی رخ دهد كه شخص دارای توانایی برخورد بردبارانه و همراه با خویشتن داری را در واكنش به عمل ناپسند، باشد.

یكی از حالت هایی كه می شود با بردباری و خویشتن داری به جای خشم و عصبانیت واكنش نشان داد، در داستان مردی كه حضرت ابوبكر رضی الله عنه را زمانیكه كه در خدمت پیامبر صلى الله علیه و سلم نشسته بود آزرد مشاهده نمود، كه حضرت ابوبكر رضی الله عنه سكوت اختیار نمود و هنگامی كه آن مرد برای بار دوم وی را دشنام داد حضرت ابوبكر رضی الله عنه پاسخش داد. پیامبر صلى الله علیه و سلم برخاست، حضرت ابوبكر رضی الله عنه خود را به او رسانده و سوال كرد: یا رسول الله، آیا بر من خشم گرفتی؟ پیامبر صلى الله علیه و سلم او را آگاه نمود كه فرشته ای از آسمان فرود آمده و بجای او پاسخ داده و از او دفاع می نمود تا آنكه او خود پاسخ داده و فرشته از آن مكان برخاست و شیطان جای او را گرفت. پیامبر صلى الله علیه و سلم در مجلسی كه شیطان جای گرفته باشد نمی ماند.

درمان خشم و غضب:

پیامبر صلى الله علیه و سلم روش های متعددی را برای مداوای این مشكل بین داشته است، از جمله:
* سكوت: پیامبر صلى الله علیه و سلم فرموده اند: (إذا غضب أحدكم فلیسكت) [احمد] یعنی: "هرگاه هركدام از شما به خشم آید، خاموش بماند."

شاعر می گوید:
إذا نطـق السفیـه فـلا تُجِبْـــه
فخیــر مـن إجـابـتـه السـكـوتُ
فـإن جاوبتــَه سَرَّیـتَ عـنـه
وإن خلَّـیْـتَـهُ كَـــمَـــدًا یمـوتُ

یعنی:

ابله چون سخنی راند، تو هیچ مگوی
كه خاموشی بهترین پاسخ اوست
كه چون پاسخ دادنت او را غمگسار است
به حال خود وانه اش تا ز اندوه جان دهد

* نشستن بر روی زمین:

پیامبر صلى الله علیه و سلم فرموده اند: (ألا و إن الغضب جمرة (أی: مثل النار الملتهبة) فی قلب ابن آدم. أما رأیتم إلى حُمْرَة عینیه و انتفاخ أوداجه (ما أحاط بالحلق من العروق)؟! فمن أحس بشیء من ذلك فلیلصق بالأرض) [ترمذی و احمد] یعنی: "آگاه باشید كه خشم یكپارچه آتش(یعنی: مانند آتش سوزان) در قلب انسان است. مگر ندیده اید سرخی چشمان را و برآمدگی شاهرگ های گردن شخص را؟! پس هرگاه كسی متوجه چیزی اینچنین گشت پس به زمین بچسبد(با زمین اتصال بیابد)."

* تغییر وضعیت جسمی و حالت موجوی:

پیامبر صلى الله علیه و سلم فرموده اند: (إذا غضب أحدكم و هو قائم فلیجلس، فإن ذهب عنه الغضب و إلا فلیضطجع (ینام على جنبه أو یتكئ)) [ابوداود و احمد] یعنی: "هرگاه كسی از شما خشمگین گشت و در حالت ایستاده بود، بنشیند، تا خشمش فرو نشیند و اگر رفع نشد تكیه بزند(برپهلو بخوابد و یا لم دهد.) "

* گرفتن وضوء یا شستشوی خود با آب:

پیامبر صلى الله علیه و سلم فرموده است: (إن الغضب من الشیطان، و إن الشیطان خلق من النار، و إنما تُطْفَأ النار بالماء، فإذا غضب أحدكم فلیتوضأ) [ابوداود] یعنی: "همانا كه خشم و غضب از شیطان است و شیطان از آتش آفرید شده است، و البته كه آتش با آب فرو می نشیند، بنابراین هرگاه كسی از شما خشمگین شد، وضوء بگیرد."

* عادت دادن خویش به بردباری:

از مهمترین شیوه های درمانی است. خداوند متعال نیز ما را به آن امر فرموده و بیان می دارد: {خذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلین} [اعراف: 199] یعنی: "گذشت پیشه كن و به [كار] پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب!" و بندگانش را بدان ستوده است: {وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلامًا} [فرقان: 63] یعنی: "و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمین به نرمى گام برمى‏دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‏دهند."

در ضمن چنانچه دیدیم رسول الله صلی الله علیه و سلم سفارش می فرماید: (لا تغضب) [بخاری و ترمذی] یعنی: "خشم مگیر". به این ترتیب چاره ای نیست جز تلاش مسلمان برای تبدیل خلق و خوی بردباری به صفتی پیوسته و خصلتی همیشگی برای خویش!

 :: لینك ثابت نویسنده : مدیر سایت نظرات و پیشنهادات Comment  

مطالب پیشین

اصلاح قلبها (اخلاص1)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(3)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(2)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان
قصه هدایت و جستجوی سعادت
تلقین كسی كه در حال مرگ است
حكم خودکشی در اسلام
مایکل جکسون
جنگ‌ تبشیری‌ علیه‌ اسلام‌
انسان و مذاهب در تاریخ
مقالات-آداب علم
منـزلت نماز در بین دیگر عبادات و فضیلت نماز جماعت
اعجاز علمی--آیا آهن در زمین به وجود آمده است؟
مقالات_غذارا بامیوه آغاز نمایید
مقالات-آثارگناه


اطلاعات سایت
 

مدیران و نویسندگان
مدیر سایت

آمار بازدیدكنندگان
امروز :
دیروز :
كل :

مطالب و نظرات
كل مطالب :
كل نظر ها :


لینكدونی
آرشیو لینكدونی

عکس هفته

لینك دوستان
:: محصولات برتر
:: جامعه مجازی 'علمی' تریبون آزاد
:: زنال
:: اشکنان آنلاین
:: گمبرون سایتی متفاوت

صفحه اصلی |  ارتبــــــــــــــاط با ما |  ایمیل |   |  صفحه خانگی