تبلیغات
آموزشگاه دعوت اسلامی - مقالات-ادب در رابطه با خداوند
 
 
كاربر گرامی، خوش آمدید!   سایت موقت آکادمی دعوت اسلامی
 
موضوعات سایت
بخش های سایت

جستجو


مطالب جدید

آموزشگاه دعوت اسلامی


تازه ها

 تازه های سایت

تبلیغات سایت




عنوان این پست مقالات-ادب در رابطه با خداوند

http://www.aftab.ir/lifestyle/images/3f4ecec226a79ed55e9c90fad6b50da2.jpg

یك روز عبدالله بن عمر رضی الله عنهما به همراه تعدادی از یارانش در بیابانی نزدیك مدینه راه می پیمودند. در یك جایی نشسته و مشغول خوردن غذا شدند. نوجوانی كه گله ای گوسفند را شیانی می نمود به آنان نزدیك شده و سلام كرد. ابن عمر رضی الله عنه او را به خوردن غذا دعوت نموده و گفت: بیا ای جوپان! بیا و چیزی از این سفره برگیر.
چوپان گفت: من روزه ام.
ابن عمر رضی الله عنه با تعجب پرسید: در روزی اینچنین بسیار گرم روزه هستی و در این كوه ها گوسفندان را می چرانی؟ آنگاه برای آنكه میزان تقوا و راستی او را بیازماید پرسید: حال كه چنین است یكی از گوسفندانت را به ما می فروشی. قیمتش را به تو می پردازیم و از گوشتش هم به تو می دهیم تا آن را برای افطار بخوری؟...



پسرك گفت: گله مال من نیست. گوسفندان اربابم هستند.
ابن عمر گفت: به او بگو كه گرگ آن را درید.
چوپان خشمگین شد و از او دور گردید و انگشتش را به آسمان بلند كرده و می گفت: پس خدا كجاست؟!
ابن عمر همینطور حرف آن چوپان را تكرار می كرد: (پس خدا كجاست؟!) و می گریست. وقتی به مدینه رسیدند، كسی را به سوی صاحب آن چوپان فرستاد و گوسفندان و چوپان را از او خرید و او را آزاد كرد.
بدینگونه انسان مؤمن پیوسته چشم به سوی خداوند داشته و سوی نافرمانی نمی رود، مرتكب گناه نمی گردد؛ چراكه می داند خداوند با اوست، او را می شنود و می بیند.

***

در اینجا برخی آداب كه فرد مسلمان باید در ارتباط با خداوند سبحانه و تعالی مراعات نماید، بیان می شود:

به او شرك نورزد: انسان مسلمان خداوند سبحانه و تعالی را می پرستد و كسی را با او شریك نمی داند. خداوند سبحان خود آفریدگار سزاوار پرستش است بی آنكه شریكی و انبازی داشته باشد. خداوند سبحان می فرماید: {واعبدوا الله ولا تشركوا به شیئًا} [نساء: 36] یعنی: " خدا را بپرستید و چیزى را با او شریك مگردانید ...".

بندگی پاك و بی ریای خداوند:

اخلاص و پاكی نیت شرط اساسی پذیرفته شدن اعمال می باشد. خدادند سبحانه و تعالی عملی رانمی پذیرد مگر آنچه پاك و بی آلایش بخاطر او و بدور از جلوه گری و ریا باشد. آنجا كه می فرماید: {فمن كان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحًا ولا یشرك بعبادة ربه أحدًا}[كهف: 110] به این معنی كه: " ... پس هر كس به لقاى پروردگار خود امید دارد باید به كار شایسته بپردازد و هیچ كس را در پرستش پروردگارش شریك نسازد "

چشم داشتن به خداوند:

چنانچه خداوند سبحان بر تمام آفریدگانش آگاه است. ما را می بیند و می شنود و از آنچه در درونمان می گذرد داناست. درنتیجه انسان مسلمان به پرستش پروردگاش در آشكار و نهان علاقمند است و از عرچه نهی نموده باشد دوری می گزیند. از پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد احسان پرسیدند، فرمود: (أن تعبد الله كأنك تراه، فإن لم تكن تراه فإنه یراك) _[متفق علیه] - معنی حدیث شریف: " كه خداوند را چنان پرستش كنی كه او را می بینی، چه اگر تو او را نمی بینی، او می بیندت."

یاری خواستن از خداوند:

فرد مسلمان تنها از خداوند یاری می طلبد، و اطمینان دارد كه خداوند بر عطا و منع هر چیز تواناست. بنابراین از او حاجت نیاز یاری و موفقیت خویش را به درگاه او می برد. در قرآن كریم آمده است: {قل اللهم مالك الملك تؤتی الملك من تشاء وتنـزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بیدك الخیر إنك على كل شیء قدیر } [آل عمران: 26] معنی آیه: " بگو بار خدایا تویى كه فرمانفرمایى هر آن كس را كه خواهى فرمانروایى بخشى و از هر كه خواهى فرمانروایى را باز ستانى و هر كه را خواهى عزت بخشى و هر كه را خواهى خوار گردانى همه خوبیها به دست توست و تو بر هر چیز توانایى ". آنحضرت صلی الله علیه و سلم می فرماید: « إذا سألتَ فاسأل الله، وإذا استعنتَ فاستعن بالله » [ترمذی]. معنی حدیث: "هرگاه خواسته ای داشتی از خداوند بخواه! و هرگاه كمك جستی آن را از خداوند بجوی!".

محبت و دوست داشتن خداوند: مسلمان پروردگارش را دوست داشته و نافرمانی او را نمی كند. باری تعالی می فرماید: {والذین آمنوا أشد حبًّا لله} [بقره: 165] یعنی: " ولى كسانى كه ایمان آورده‏اند بیشترین محبت را به خدا دارند "

گرامیداشت شعائر اسلام:

مسلمان اوامر خداوند را بزرگ شمرده و در اجرای آن می كوشند. اینگونه پیمان خداوند خویش را گرامی داشته و از آن سرپیچی ننموده و در بجاآوردن عبادات سستی و تنبلی به خود راه نمی دهند. لیكن شعائر خداوند را بزرگ می دارند؛ چون نیك می دانند كه اینكار علامت پاكی و پرهیزگاری قلب هایشان است. خدای سبحان می فرماید: {ذلك ومن یعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب} [حج: 32] معنی آیه: " این است [فرایض خدا] و هر كس شعایر خدا را بزرگ دارد در حقیقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست"

خشم گرفتن درصورت پاس نداشتن حرمت ها و نوامیس خداوندی:

وقتی یك مسلمان كسی را می بیند كه مرتكب گناه گشته یا بر معصیتی اصرار می ورزد، به خاطر خداوند به خشم آمده و می كوشد تا آن معصیت یا موضوع ناپسند را تغییر داده و اصلاح نماید. یكی از بزرگترین گناهانی كه مایه ی نابودی انسان بوده و باعث خشم خداوند می گردد، ناسزا گویی به دین خدا، كتاب او و یا به پیامبر صلی الله علیه و سلم می باشد. فرد مسلمان از آن ها به خشم آمده و از انجام آن نهی كرده و فرد را از عذاب خداوند عزوجل بیم می دهد.

توكل بر خداوند:

انسان مسلمان در تمام كارهایش بر خداوند توكل می نماید. خداوند متعال خود می فرماید: {وتوكل على الحی الذی لا یموت} [الفرقان: 58] ویقول تعالى: {ومن یتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شیء قدرًا} [طلاق:3] یعنی: " ... و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏خدا فرمانش را به انجام‏رساننده است به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‏اى مقرر كرده است"
پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و سلم در این رابطه می فرماید: (لو أنكم توكَّلون على الله حق توكَّله، لرُزِقْتُم كما یُرْزَق الطیر تغدو خِمَاصًا (جائعة) وتعود بطانًا (شَبْعَی)) _[ترمذی] معنی حدیث: " چنانچه شما آنگونه كه باید بر خداوند توكل كنید."

خرسندی و رضایت به قضای الهی:

مسلمان به قضای الهی راضی است؛ و این از نشانه های ایمان او به خداوند می باشد. چنین انسانی بر پیش آمدها صبر پیشه كرده و مانند برخی افراد نمی گوید: خدایا، این چه بود كه بر سرم آوردی؟
آری، او به تقدیر الهی اعتراض نمی كند و بلكه چیزی را به زبان می آورد كه پروردگارش را خرسند سازد.

خداوند متعال می فرماید: {ولیبلونكم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرین . الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا إنا لله وإنا إلیه راجعون . أولئك علیهم صلوات من ربهم ورحمة وأولئك هم المهتدون} [بقره: 155-157] یعنی: " و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزماییم و مژده ده شكیبایان را. [همان] كسانى كه چون مصیبتى به آنان برسد مى‏گویند ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى‏گردیم. بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم] خود ایشانند."

قسم خوردن به خداوند:

فرد مسلمان هرگز به غیر خداوند سوگند نمی خورد و سوگند دروغین نیز بر او نمی خورد. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: (إن الله ینهاكم أن تحلفوا بآبائكم، من كان حالفًا فلیحلف بالله أو لیصمت) [متفق علیه] یعنی: " خداوند شما را منع می کند از اینکه به پدران تان سوگند بخورید، پس کسی که بایستی سوگند یاد کند باید به خداوند سوگند خورد، یا خاموش شود. "

شكر و سپاس خداوند:

خداوند سبحان نعمت های فراوانی را بر ما ارزانی داشته است كه قابل شمارش و حساب نیستند. درنتیجه مؤمن پیوسته باید با جسم و جان خویش سپاسگزار خداوند باشد. خداوند در سوره ی ابراهیم، آیه ی: 7 می فرماید: {لئن شكرتم لأزیدنكم ولئن كفرتم إنی عذابی لشدید} یعنی: " ... كه اگر واقعا سپاسگزارى كنید [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نمایید قطعا عذاب من سخت‏خواهد بود."

توبه و بازگشت به سوی خداوند:

خداوند متعال می فرماید: {یا أیها الذین آمنوا توبوا إلى الله توبة نصوحًا عسى ربكم أن یكفر عنكم سیئاتكم ویدخلكم جنات تجری من تحتها الأنهار }[تحریم: 8] " اى كسانى كه ایمان آورده‏اید به درگاه خدا توبه‏اى راستین كنید امید است كه پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى كه از زیر [درختان] آن جویبارها روان است درآورد. "

در جای دیگر می فرماید: {وتوبوا إلى الله جمیعًا أیها المؤمنون لعلكم تفلحون} [نور:31] معنی آیه: " ... اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنید امید كه رستگار شوید."

پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: (یأیها الناس توبوا إلى الله، فإنی أتوب فی الیوم إلیه مائة مرة) [مسلم] " مردم! به سوی توبه كنید، كه من روزانه یكصد بار بسویش توبه می نمایم."

ادب انسان مسلمان در برابر پروردگارش اینگونه است که به خاطر نعمت هایش سپاس گزارده و از او شرم می دارد. در بازگشت به سویش صادق است، بر او كاملاً توكل نموده، به رحمت او دل بسته، از عذابش می هراسد، به قضا و حكمش راضی بوده، بر بلا و آزمایش او بردباری نموده، جز او را نخوانده و زبانش از ذكر او بازنمی ایستد، جز به او سوگند نخورده و از غیر خداوند یاری نمی طلبد، همواره خداوند را حاضر و ناظر دانسته و در آشكار و نهان پاك و بی ریا به عبادت پروردگارش می پردازد.

 :: لینك ثابت نویسنده : مدیر سایت نظرات و پیشنهادات Comment  

مطالب پیشین

اصلاح قلبها (اخلاص1)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(3)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(2)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان
قصه هدایت و جستجوی سعادت
تلقین كسی كه در حال مرگ است
حكم خودکشی در اسلام
مایکل جکسون
جنگ‌ تبشیری‌ علیه‌ اسلام‌
انسان و مذاهب در تاریخ
مقالات-آداب علم
منـزلت نماز در بین دیگر عبادات و فضیلت نماز جماعت
اعجاز علمی--آیا آهن در زمین به وجود آمده است؟
مقالات_غذارا بامیوه آغاز نمایید
مقالات-آثارگناه


اطلاعات سایت
 

مدیران و نویسندگان
مدیر سایت

آمار بازدیدكنندگان
امروز :
دیروز :
كل :

مطالب و نظرات
كل مطالب :
كل نظر ها :


لینكدونی
آرشیو لینكدونی

عکس هفته

لینك دوستان
:: محصولات برتر
:: جامعه مجازی 'علمی' تریبون آزاد
:: زنال
:: اشکنان آنلاین
:: گمبرون سایتی متفاوت

صفحه اصلی |  ارتبــــــــــــــاط با ما |  ایمیل |   |  صفحه خانگی