تبلیغات
آموزشگاه دعوت اسلامی - مقالات-توکل بر خدا
 
 
كاربر گرامی، خوش آمدید!   سایت موقت آکادمی دعوت اسلامی
 
موضوعات سایت
بخش های سایت

جستجو


مطالب جدید

آموزشگاه دعوت اسلامی


تازه ها

 تازه های سایت

تبلیغات سایت




عنوان این پست مقالات-توکل بر خدا

http://xs541.xs.to/xs541/09292/tavakolbargcopy981.jpg

هركس كه بر این دنیا حركت كرده و قدم بر این خاك گذاشته ، نیاز به كسی دارد كه او را مدد ویاری كند و نیاز به ذاتی دارد تا بر او توكل نماید و با قلبش بسوی او متمایل گردد.

برای همین توكل بر خداوند و اعتماد به او در جلب منفعت و دفع ضررها و كسب روزیها و یاری بر دشمنان و شفای بیماران و غیره آن ، از مهمترین مهمات و از واجب ترین واجبات است . و این (توكل بر خداوند ) از صفات مومنین و از شرطهای ایمان و از دلایل قوت قلب و فعالیت آن و آرامش و آسودگی و راحتی نفس است.

آیاتی كه در امر واجب بودن توكل بر خداوند و تشویق به آن می باشند فراوانند از آن جمله : گفته ی خداوند در آیه ی 23 مائدة {وبر خداوند توكل كنید اگر مومن هستید} و در آل عمران آیه 159{ پس هرگاه عازم امری شدی بر خداوند توكل كن} و همچنین آنجا كه او ، عز و جل ، صفات مومنان را بیان می كند : { براستی مومنان كسانی هستند كه چون خداوند یاد شود دلهایشان به هراس می افتد و هنگامی كه بر آنها آیات او تلاوت شود بر ایمانشان می افزاید و بر خدایشان توكل می كنند } انفال آیه 2



در حدیث صحیحی كه همه ی علما ء بر آن متفق هستند از رسول خدا صلی الله علیه و سلم آمده ، فرمودند كه از امتش هفتاد هزار نفر بدون حساب و كتاب وارد بهشت می شوند سپس در وصف آنها فرمود :" آنها كسانی هستند كه فال بد نمی زنند و رقی و تعویذ استفاده نمی كنند و با آتش خود را داغ نمی كنند و فقط بر خدایشان توكل می كنند".

از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است كه گفت : (حضرت ابراهیم هنگامیكه او را در آتش انداختند گفت: حسبنا الله و نعم الوكیل .و محمد هم این را گفت هنگامیكه گفتند: { به راستی كه مردم برای شما جمع شده اند پس از آنها بترسید ، پس بر ایمان آنها افزوده شد و گفتند خداوند برای ما كافی است و او بهترین وكیل است} آل عمران 173 ) « روایت از بخاری».

و از عمر بن خطاب است كه پیامبر فرمودند: « اگر شما آنطور كه حقش است بر خداوند توكل كنید همانطور كه به پرنده روزی می دهد به شما روزی خواهد داد ، در حالی می آید كه معده اش خالی و گرسنه است و در حالی می رود كه شكمش پر و سیر است» ( احمد و ترمذی روایت كرده اند)

حقیقت توكل :

ابن رجب گفته است : توكل اعتماد به قلب راستین بر خداوند عزوجل در طلب جلب مصالح و دفع ضرر از تمام امور دنیا و آخرت است و دادن وكالت تمام امور به او و رسیدن ایمان تا جایی كه (یقین كند ) كسی جز خداوند نه می تواند بدهد و نه می تواند مانع شود و جز او كسی نمی تواند ضرر یا سودی رساند .

ابن قیم گفته كه توكل نیمی از دین است و نیمه ی دوم آن انابة است ، پس دین عبارت است از یاری گرفتن و عبادت ، توكل همان استعانت و یاری گرفتن است و انابة همان عبادت . و جایگاه آن (توكل) وسیعترین جایگاهها و جامع ترین آنها است ( و این جایگاه ) همواره از ساكنان ، آباد است و این به خاطر ظرفیت و گنجایشی است كه انسان متوكل دارد و همچنین به خاطر زیاد بودن نیازهای جهانیان، پس اولیاء و افراد خاص او در ایمانشان و یاری دینش و اعلا ی كلمه ا ش و در جهاد با دشمنانش و همچنین نشان دادن حب و دوستی شان به او و جهت اجرای دستوراتش ، فقط بر او توكل می كنند.

و حسن گفته است : توكل بنده بر خدایش یعنی این كه بداند تنها ثقه ی او الله است .

سعید بن جبیر می گوید : توكل یعنی جماع ایمان ( حصول و دستیابی به ایمان یقینی)

و بعضی از گذشتگان گفته اند : هر كس دوست دارد كه قوی ترین مردم باشد پس بر خداوند توكل كند.

و سالم بن ابی الجعد می گوید : روایت شده كه حضرت عیسی علیه السلام می گفت : به خاطر خدا كار كنید نه به خاطر شكمها یتان و از آشغالها و فضو لات دنیا بر حذر باشید چون نزد خداوند ناپاك هستند ، این پرنده ی آسمان است كه روز و شب را سپری می كند ( در رفت و آمد است) در حالیكه ذره ای از روزیش همراه او نیست نه می كارد و نه درو می كند بلكه خداوند به او رزق و روزی می دهد.

برادر مسلمان :

بدان كه توكل بر خداوند چیزی عام تر از تحصیل مال و مصالح دنیاست و منظور در اینجا چیزی بزرگتر و سودمندتر برای انسان است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه گفته : توكل ، اعم از توكل در مورد مصالح دنیاست ، پس متوكل در جهت صلاح دل و جسمش و جهت حفظ زبان و اراده اش كه مهمترین امور نزدش هستند ، بر خداوند توكل می كند و به همین خاطر در تمامی نمازها خدایش را صدا می زند و با او نجوا می كند بوسیله ی این گفته ی (خود خداوند) : { ایاك نعبد و ایاك نستعین } «فقط تو را می پرستم و فقط از تو یاری می جوییم » فاتحة آیه ی 5

فهم نادرست در مورد توكل :

بعضی از مردم گمان می كنند كه منظور از توكل ترك كسب با بدن و ترك اندیشه با قلب و افتادن بر روی زمین همچون كهنه ای است و این گمان جاهلان است و در دین حرام می باشد . بدون شك ترك كسب و كار هیچ ارتباطی با توكل ندارد و این عمل باطل گرایانی است كه راحتی را ترجیح داده اند و خود را با توكل دلخوش كرده اند.

ابن رجب گفته : بدان كه حقیقت توكل با تلاش بوسیله ی اسبابی كه خداوند پاك ، مقدورات را با آنها مقدر ساخته است و سنتش را در بین مخلوقاتش بوسیله ی آن گسترده است ، هیچ منافاتی ندارد . و همانا خداوند بلند مرتبه در كنار امر به توكل ، دستور به استفاده .و مشغول شدن به اسباب را می دهد پس سعی در اسباب با جوارح به منزله ی اطاعت از اوست و توكل به قلب ، ایمان به او است. همانگونه كه خداوند بلند مرتبه می فرماید:{ای كسانی كه ایمان آورده اید احتیاط خود را (در نظر ) بگیرید (احتیاط كنید) } نساء71 ، و می فرماید : { خود را در برابر آنها (دشمنان ) با هر چه كه در توان دارید از نیرو و انبوه اسبان و لشكر، آماده كنید } انفال 60 ، و در آیه 10 سوره ی جمعه می فرماید : { پس هرگاه نماز پایان یافت و زمانش گذشت در زمین (برای كسب و كار ) منتشر شوید و خیر و بركت خدا را در خواست كنید .

از انس روایت شده كه شخصی گفت : ای رسول خدا آیا تدبیر و اندیشه و چاره (دنیا و امور آن را ) بكنم و( و در عین حال بر خداوند نیز) توكل كنم یا رها یشان كنم و ( فقط بر خداوند ) توكل نمایم ؟ پس رسول خدا فرمودند : " چاره و اندیشه اش را بكن ( و در عین حال ) توكل بكن " « اخرجه الترمذی»

معاویه بن قرة گفته: عمر بن خطاب رضی الله عنه مردمی را از اهل یمن دید و پرسید : شما كه هستید ؟ گفتند : ما توكل كنندگانیم . او جواب داد : بلكه شما خورندگان (مفت خوران و تنبلان و فرسوده شدگان ) هستید ، متوكل كسی است كه دانه در زمین می اندازد و بر خداوند عز و جل توكل می كند.

ابن عباس رضی الله عنهما می گوید كه اهل یمن دلیل تراشی می كردند و زاد و توشه ای برای خود نمی گرفتند و می گفتند : ما توكل كنندگانیم و این را حجت خویش قرار می دادند پس نزد اهل مكه می آیند و از مردم در خواست می كنند و خداوند این آیه را نازل كرد : { و زاد و توشه ای برای خود فراهم كنید و بهترین توشه تقوی است } بقرة 197 (رواه بخاری)

برادر گرامی و عزیز :

توكل نزد مسلمان عبارت است از انجام كار و داشتن امید و آرزو همراه با آرامش قلبی و درونی و همچنین داشتن اعتماد قاطع به این كه هر آنچه خدا بخواهد می شود و آنچه نخواهد نمی شود ، و اینكه خداوند اجر نیكو كاران را ضایع و تباه نمی كند .

مردم در توكل بر سه نوع هستند :

اول : كسانی كه فقط توكل می كنند و دست به كاری نمی زنند و از اسباب ( كه خداوند قرار داده برای انجام امور خود ) چیزی بر نمی گیرند و این مخالف سنت خداوند در جهان آفرینش است .

دوم : كسانی كه فقط به اسباب پرداخته اند و توكل را رها كرده اند و اینها مادی گرایان و پیروانشان هستند.

سوم : اهل حق ، و اینها كسانی هستند كه هم به اسباب چنگ زده اند و هم بر خداوند عز و جل توكل كرده اند و این همان راه رسولان و پیامبران و پیروان راستین آنهاست ، اینها برای بهشت كار می كنند و بر خداوند توكل می نمایند و در حالی كه متوكلان بارگاه الهی هستند در جهت مصالح خود تلاش می كنند و در حالت مستعد بودن و توكل هم جهاد می كنند .

برادر مسلمان:

پیامبر می فرماید :" مومن توانا و قوی در هر خیری از مومن ضعیف نزد خداوند دوست داشتنی تر است ، بر آنچه كه به نفع تو است حرص و طمع داشته باش و از خداوند استعانت طلب كن و عاجز و ناتوان مباش و اگر به تو چیزی وارد شد (اصابت كرد ) نگو كه اگر آن كار را می كردم آن طور می شد بلكه بگو : خداوند آن را مقدر كرده و هر طور كه بخواهد انجام می دهد و گر نه عمل شیطان را می گشایی . (رواه مسلم )

و از انس روایت است كه گفت : رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمودند : " هر كس كه بگوید ( یعنی زمانی كه از خانه خارج شد ) بسم الله توكلت علی الله ، و لا حول ولا قوة إلا بالله به او گفته می شود : هدایت شدی و حفاظت گشتی و در كفایت و بی نیازی قرار گرفتی ، ‌و شیطان از او دور كرده و منع می شود. ( روایت شده توسط ابو داود و الترمذی و ابو داود این را نیز زیاده بر آن آورده كه: و شیطان به شیطان دیكرى می گوید : چگونه به كسى كه كه هدایت شده و بی نیاز گشته و حفاظت شده است میتوانى مسلط شوى؟

توكلمان را به حق بر خدا قرار دادیم و فقط از او انا بت و فروتنی و نیازمان را طلب كردیم و صلی الله علی نبینا محمد و علی آله و صحبه اجمعین .

 :: لینك ثابت نویسنده : مدیر سایت نظرات و پیشنهادات Comment  

مطالب پیشین

اصلاح قلبها (اخلاص1)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(3)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(2)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان
قصه هدایت و جستجوی سعادت
تلقین كسی كه در حال مرگ است
حكم خودکشی در اسلام
مایکل جکسون
جنگ‌ تبشیری‌ علیه‌ اسلام‌
انسان و مذاهب در تاریخ
مقالات-آداب علم
منـزلت نماز در بین دیگر عبادات و فضیلت نماز جماعت
اعجاز علمی--آیا آهن در زمین به وجود آمده است؟
مقالات_غذارا بامیوه آغاز نمایید
مقالات-آثارگناه


اطلاعات سایت
 

مدیران و نویسندگان
مدیر سایت

آمار بازدیدكنندگان
امروز :
دیروز :
كل :

مطالب و نظرات
كل مطالب :
كل نظر ها :


لینكدونی
آرشیو لینكدونی

عکس هفته

لینك دوستان
:: محصولات برتر
:: جامعه مجازی 'علمی' تریبون آزاد
:: زنال
:: اشکنان آنلاین
:: گمبرون سایتی متفاوت

صفحه اصلی |  ارتبــــــــــــــاط با ما |  ایمیل |   |  صفحه خانگی