تبلیغات
آموزشگاه دعوت اسلامی - اصلاح قلبها (اخلاص1)
 
 
كاربر گرامی، خوش آمدید!   سایت موقت آکادمی دعوت اسلامی
 
موضوعات سایت
بخش های سایت

جستجو


مطالب جدید

آموزشگاه دعوت اسلامی


تازه ها

 تازه های سایت

تبلیغات سایت




عنوان این پست اصلاح قلبها (اخلاص1)

http://www.tabesh.net/artimages/ghalb.jpg
کسی که به تازگی ملتزم و متدین شده است ممکن است چندان بهره‌ای از اخلاص نبرد، ولی سخن از اخلاص و بی‌آلایشی برای کسی مفید است که مدتی است مشغول عبادت پروردگار بوده است، روزگاری از ارتباطش با الله و روی آوردن به عبادت می‌گذرد و شیرینی آن را چشیده است، به سوی خداوند در حرکت و با شیطان در حال نبرد و ستیز می‌باشد، پس این سخنان برای کسی که چنین است سودمند و مفید خواهد بود.

اخلاص یعنی چه؟

اخلاص بدین معناست که هدف از همه‌‌‌ی گفتار، کردار و زندگیت فقط و فقط کسب رضایت و خشنودی الله باشد.

مفهوم اخلاص آن است که از سخنان، شغل، زندگی، مرگ، آرامش، صحبت، حرکت، پنهان، پیدا و همه‌ی کردارت تنها یک مقصود داشته باشی و آن رضایت پروردگار متعال است، به همین خاطر مسأله‌ی بسیار مهم و سختی است.

درباره‌ی یکی از معانی اخلاص چنین گفته‌اند: اخلاص یعنی یکتا شمردن پروردگار در نیت و همه‌ی‌ رفتارها. یگانه شمردن الله در نیت تمام کارها. بنابراین هدف و نیت هر عملت فقط باید خشنودی خدا باشد، این معنی کلمه‌ی اخلاص است.

گفته‌اند: اخلاص آن است که دیدن مخلوقات را از یاد ببری و فقط آفریدگار را ببینی، پس ممکن است با وجود گریه کردن میان هزاران نفر، مخلص باشی. چرا؟ زیرا تو آنان را نمی‌بینی، چون اخلاص و بی‌آلایشی مانع دیدن مخلوقات می‌شود، چرا که تو فقط خداوند متعال را می‌بینی، پس هنگام صدقه دادن در برابر مردم یا نماز خواندن با خشوع و خضوع مشکلی نداری، زیرا فقط خداوند را می‌بینی.

هم‌چنین گفته‌اند: اخلاص یعنی شاهد نگرفتن کسی بر اعمالت، پس کسی را جز الله بر عملت شاهد نگیری، چون تو احتیاج نداری که کسی بر این که نماز خواندی و گریه کردی گواهی دهد و یا نیازی نیست که بر شش بار حج کردنت شهادت دهد یا بر این که تو در راه خدا حرکت می‌کنی یا باحجاب شده‌ای، زیرا خداوند تو را کافی است:

«وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا» (فتح/28).

(کافی است که خداوند گواه باشد.)

به همین خاطر اخلاص یکی از کارهای دل است، حتی در رأس کارهای قلبی قرار دارد و هیچ عملی بدون آن تکمیل نمی‌گردد، زیرا اساس پذیرش اعمال به این عبادت قلبی بستگی دارد و به منزله‌ی رازی است که فقط خداوند متعال از آن مطلع می‌باشد.

اگر خواستیم بار دیگر اخلاص را بشنایم معنای اخلاص آن است که تنها انگیزه‌ی تو از انجام کارها در جهان هستی، رضایت پروردگار باشد.

پس چه اعمالی را می‌توان انجام داد؟ عبادت‌ها، طاعت‌ها، نماز، روزه، زکات و حج که هدف از همه‌ی این اعمال رضایت و خرسندی الله است، غیر از این‌ها چه کارهای دیگری در دنیا باقی می‌ماند؟

خوردن، نوشیدن، خواب، ازدواج، شغل، ثروت، ورزش و... حتی در این کارها هم باید اخلاص داشت و فقط به خاطر خشنودی الله U انجام داد.

شاید این سؤال برای انسان پیش آید که اخلاص در طاعت‌ها است، ولی به چه دلیل باید در عادت‌ها ـ امور زندگی ـ نیز اخلاص پیشه کرد! دلیل آن این فرمایش الله U است:

«قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ. لاَشَرِیكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ» (انعام/162ـ163).

(بگو نماز، عبادت، زیستن و مردن من از آن خدا است که پروردگار جهانیان است. خدا را هیچ شریکی نیست و به همین دستور داده شده‌ام.)

این برداشت از اخلاص اشتباه است که هیچ‌کس در نماز ما نصیب و بهره‌ای نداشته باشد و اخلاص در نماز و دیگر عبادات محدود شود، چرا که اخلاص در همه‌ی زندگی وجود دارد، در کار، در تربیت فرزندان، در خانه، در انتخاب شریک زندگی و حتی در انتخاب لباس یا انتخاب غذا یا هنگام خواب، بنابراین باید در همه‌ی حرکات و سکناتت در زندگی اخلاص داشته و پاک و بی‌آلایش باشی. این مفهوم کامل و فراگیر اخلاص است:

«قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» (انعام/162).

(بگو نماز، عبادت، زیستن و مردن من از آن خدا است که پروردگار جهانیان است.)

 

ارزش ثواب و منزلت والای اخلاص نزد خداوند متعال

الله U می‌فرماید:

«وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاء» (بینه/5).

(امر نشده‌اند جز این که مخلصانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آیین خود بدانند.)

یعنی به شما دستور داده شده است که با اخلاص و یکتا پرستی خداوندی را که صاحب دین است، عبادت کنید. خداوند متعال می‌فرماید:

«قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ» (زمر/11).

(بگو: من امر شده‌ام که خدا را بپرستم و پرستش را خاص او بدارم.)

«إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ. أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ» (زمر/2ـ3).

(ما این کتاب را که دربرگیرنده‌ی حق و حقیقت است بر تو فرو فرستاده‌ایم، پس خدا را پرستش کن و پرستش خود را خالص برای او گردان. ‌هان! تنها طاعت و عبادت خالصانه برای خداست.)

به این بیان شیوای قرآنی نگاه کنید، پس دین خالص و ناب و عبادت خالصانه اگر برای خداوند نیست پس برای کیست؟

«أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ» (زمر/3).

(هان! تنها طاعت و عبادت خالصانه برای خداست.)

اما در رابطه با پیامبران، این فرمایش پروردگار متعال را می‌شنوی که در حمد و ثنا و نیکی پیامبرانش می‌فرماید:

«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» (ص/46).

(ما آنان را با صفت خاصی ویژگی بخشیدیم که یاد سرای آخرت بود.)

هنگامی‌که الله در مورد یوسف u و چگونگی نجات وی از فحشا سخن می‌گوید، می‌بینیم که تنها عاملی که باعث نجاتش شد، اخلاص و پاکی بود، خداوند متعال می‌فرماید:

«وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ» (یوسف/24).

(زن، قصد یوسف را کرد و یوسف قصد او را کرد اگر برهان خدای خود را ندیده بود، ما این چنین کردیم تا بلا و زنا را از او دور سازیم چرا که او از بندگان پاکیزه و گزیده است.)

اگر اخلاص نمی‌داشت از فحشا نیز نجات نمی‌یافت، زیرا جوانی که می‌گوید: من شب و روز در معرض فتنه و آزمایش قرار دارم و شب و روز با افرادی روبه‌رو می‌شوم که فحشا و منکرات را بر من عرضه می‌دارند و در مکان نامناسب و ناجوری مشغول به کار هستم و اموری از این قبیل، ما به کسانی که از چنین سخنانی دم می‌زنند، می‌گوییم: از یوسف u یاد بگیر و قلبت را فقط به خاطر خدا پاک و بی‌آلایش کن، زندگیت را به خاطر خداوند U قرار بده، پس اگر این کار را انجام دادی خداوند متعال نیز تو را نجات خواهد داد و بدی‌ها را همان‌گونه که از یوسف u دور ساخت، از تو نیز دور خواهد نمود، همان طور که خداوند متعال فرمود:

«كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ» (یوسف/24).

(ما این چنین کردیم تا بلا و زنا را از او دور سازیم، چرا که او از بندگان پاکیزه و گزیده است.)

موسی هم‌چنین با اخلاص به خداوند توانست به چنین جایگاهی دست یابد، پروردگار می‌فرماید:

«وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا» (مریم/51).

(در کتاب موسی را به یاد آرو، کسی که پاک و برگزیده‌ی خدا و پیغمبری بس والا بود.)

شگفت انگیزتر این که ابلیس بر همه‌ی انسان‌ها نفوذ دارد به جز بندگان مخلص، شیطان نمی‌تواند به بندگان مخلص و بی‌آلایش نزدیک شود، شیطان با بسیاری از ما هر کاری که می‌خواهد می‌کند، اما تنها نمونه‌ای که نمی‌تواند به آن نزدیک شود، بنده‌ی مخلص است. خداوند متعال از زبان ابلیس می‌فرماید:

«قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُون. قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِینَ إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ. قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ. إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» (ص/83ـ79).

(گفت: پروردگارا! پس تا روزی که مردمان دوباره زنده می‌گردند به من مهلت بده و مرا نمیران. فرمود: تو از مهلت داده شدگانی. تا آن روز معین. گفت: به عزت و عظمتت سوگند که همه‌ی آنان را گمراه خواهم کرد. مگر آن بندگانت را که برگزیده و پاک هستند.)

ابلیس شخصاً اعتراف می‌کند: من همه را فریب خواهم داد به جز یک گروه، آنان که مخلص هستند؟ مگر بندگان مخلصت، پس به اندازه‌ی اخلاصت، شیطان از وسوسه‌ات عاجز و ناتوان می‌ماند و به اندازه‌ی پیوندت با خدا و اخلاص قلبت به خاطر خداوند، شیطان از تو اجتناب می‌ورزد و او دانست که توانایی و جرأتی بر تو ندارد:

«وَلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ. إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» (حجر/40ـ39).

(همه‌ی آنان را گمراه می‌کنم. مگر بندگان گزیده و پاکیزه‌ی تو را از ایشان.)

همین طور توبه‌ی هیچ منافقی جز با تکمیل شدن اخلاص درست نیست، خداوند ـ تبارک‌ و ‌تعالی ـ می‌فرماید:

«إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا. إِلاَّ الَّذِینَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَاعْتَصَمُواْ بِاللّهِ وَأَخْلَصُواْ دِینَهُمْ لِلّهِ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ» (نسا/146ـ145).

(بی‌گمان منافقان در اعماق دوزخ و در پایین‌ترین مکان آن هستند و هرگز یاوری برای آنان نخواهی یافت. مگر کسانی که توبه کنند، به اصلاح بپردازند، به خدا متوسل شوند و آیین خود را خالصانه از آن خدا کنند، آنان از زمره‌ی مؤمنان خواهند بود.)

آن وقت است که در زمره‌ی مؤمنان قرار می‌گیرند، وقتی که دینشان را برای خدا خالص بگردانند.

به همین خاطر، برادرانم! می‌بینیم که انسان هنگام ادای حج و عمره، نیمی از مناسک حج را لبیک گویان انجام می‌دهد، پس چه می‌گوید؟ لَبّیکَ اللّهُمَ لَبَّیکَ ـ او اخلاصش را اعلان می‌دارد ـ لَبیکَ لَا شَرِیکَ لَکَ لَبیکَ إِنَّ الحَمدَ وَالنِّعمةَ لَکَ وَالمُلک لَا شَریکَ لَک لَبیک، اگر بخواهیم تعداد این دعا یا مناجات با خداوند را بشماریم، به هزاران مرتبه می‌رسد. گویی انسان این عبارت را آن‌قدر تکرار می‌کند تا ریا در قلبش نابود و اخلاص در قلبش رشد کند. یکی از تابعین آن‌قدر لبیک می‌گفت تا صدایش می‌گرفت، سپس می‌گفت: پروردگارا! «تو را لبیک می‌گویم اگر ریایی بود، نابود می‌گشت.»[1] اگر کوچک‌ترین ذره‌ای از ریا بود، تمام می‌شد، گویی او می‌گوید: خداوندا! قلبم را عاری از هر گونه شرکی قرار بده، خدایا ریایی را که در قلبم مانده است، نابود کن. این یکی از مفاهیم حج و عمره است، گویی که بزرگ‌ترین هدف حج و عمره، اخلاص برای خداوند می‌باشد.

بزرگ‌ترین سوره‌ی قرآن که مساوی با ثلث قرآن است، سوره‌ی اخلاص می‌باشد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» چرا اخلاص نامیده شده است؟ زیرا اگر مفاهیم این سوره را دریابی، انسان مخلصی هستی.

«اللَّهُ أحدٌ» پس عبادات، اهداف زندگی و نیت‌ها را فقط به خاطر آن ذات احد یگانه انجام بده.

«قُل هُوَ اللَّهُ أحدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. . .» به جز خدا به چه کسی می‌توانی پناه ببری، پس خداوندِ صمد تنها پناهگاهی است که می‌توان هنگام سختی‌ها و دشواری‌ها به او پناه برد.

«. . . اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ. وَلَمْ یَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ» پس اگر «قُل هُوَ اللَّهُ أحدٌ» بر قلبت چیره گشت، تو انسانی مخلص شده‌ای، به همین دلیل سوره‌ی اخلاص نامیده شده است و معادل یک سوم قرآن و یکی از بزرگ‌ترین سوره‌های قرآن است.

می‌بینی که مؤمنان هنگام غذا دادن به دیگران چه می‌گویند: خداوند ـ تبارک و تعالی ـ می‌فرماید:

«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» (انسان/8).

(به خاطر دوست داشتن خدا به بینوا، یتیم و اسیر خوراک می‌دهند.)

اخلاص در قسمت بعد می‌آید، به آن خوب توجه کن و به زیبایی بیان بنگر، گویی که آنان را در حالی که چهره‌هایشان مملو از اخلاص و پاکی است و صحبت می‌کنند می‌بینی:

«إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا. إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا» (انسان/10ـ9).

(ما شما را تنها به خاطر رضای خدا خوراک می‌دهیم و از شما پاداش و سپاسگزاری نمی‌خواهیم. ما از پروردگارمان در آن روز گرفته و پر از شر می‌ترسیم.)

اخلاص ای برادران! اخلاص، اخلاص و اخلاص.

 مردی نزد رسول‌اللهe آمد و گفت: نظرت درباره‌ی مردی که به جهاد برود و به دنبال پاداش و شهرت است ـ مشهور شدن به شجاعت در میان مردم ـ چیست؟ رسول‌الله e فرمود: «چیزی به او نمی‌رسد.»

برادران عزیز! مواظب باشید، کسی که در مسجد نماز می‌خواند ولی نیتش خالص برای خدا و طاعت خدا نیست، تا زمانی که این روش و نیت را در پیش گیرد به هیچ اجر و پاداشی دست نخواهد یافت، کسی که حجاب را به خاطر اطاعت از پروردگار نپوشد، هیچ ثوابی نمی‌برد و کسی که هر کاری را به نیت تقرب و نزدیکی به خداوند انجام ندهد و اخلاص نداشته باشد، هیچ چیز به او تعلق نمی‌گیرد.

آن مرد گفت: ای رسول‌الله! نظرت درباره‌ی من که برای جنگ و مبارزه خارج شوم، هم دنبال جهاد باشم و هم نام ـ یک بار دیگر آن را تکرار کرد ـ چیست؟ پیامبر e فرمود: «چیزی به او نمی‌رسد.» او برای بار سوم حرفش را تکرار کرد و پیامبر فرمود: «چیزی به او نمی‌رسد.» سپس رسول‌الله e فرمود:

«إِنَّ اللهَ لَا یَقبَلُ مِنَ العَملِ إلَّا مَا کَان لَهُ خالِصاً وَ ابتغی بِهِ وَجهه»[2].

(خداوند فقط کارهایی را قبول می‌کند که خالصانه برای او و در جهت کسب رضایتش باشد.)

خداوند متعال می‌فرماید:

«فَمَن كَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» (کهف/110).

(هر کس که خواهان دیدار خدای خویش است باید که کار شایسته کند و در پرستش پروردگارش هیچ کسی را شریک نسازد.)

شروط قبول اعمال دو چیز است، پس این دو شرط برای قبولی و پذیرش یک عمل لازم و ضروری است.

شرط اول: این که کار درست باشد، منظور از درست بودن، مطابقت با سنت پیامبر است:

«فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا» (باید کار شایسته کند.)

شرط دوم: اخلاص است:

«وَلَا یُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا».

(در پرستش پروردگارش هیچ کسی را شریک نسازد.)

نه تنها این، بلکه درجات بالا نمی‌رود و ما در منازل خود نزد خداوند متعال اقامت نخواهیم کرد، مگر با اخلاص، رسول‌الله e می‌فرماید:

«إِنَّ اللهَ کَتبَ الحَسناتِ والسَیئاتِ ثُم بَیَّن ذلِک فَمَن هَمَّ بحَسَنةٍ فَلَم یَعمَلها کَتَبَها اللهُ لهُ عِندَه حسَنة کامِلة فَإن هَمَّ بِها فَعمِلَها کَتبهَا اللهُ لَه عَشَر حسَناتٍ إلَی سَبعمِائة ضعفٍ إلی أضعَافٍ کَثیرَة»[3].

(خداوند نیکی‌ها وبدی‌ها را نوشته و سپس آنان را واضح و روشن نموده است؛ کسی که قصد انجام کار نیکی را داشته باشد ولی آن را انجام ندهد، خداوند برایش یک حسنه کامل ثبت می‌کند و اگر قصد آن را داشت و انجام داد، خداوند از ده حسنه تا هفتصد برابر و تا چندین و چند برابر برایش حسنه می‌نویسد.)

نظر علما این است: چه کسی یک حسنه می‌گیرد؟ چه کسی ده حسنه؟ چه کسی هفتصد؟ و چه کسی چندین و چند برابر؟ معیار اختلاف منزلت مردم نزد خداوند چیست؟ این معیار، اخلاص است.

عده‌ای از کسانی که این کتاب را خوانده‌اند، فقط ده حسنه کسب کرده‌اند، برخی هم هفتصد برابر را به دست آورده‌اند و بعضی دیگر چندین و چند برابر. پاک و منزهی تو ای پروردگار! چه کسی از این اجر و پاداش مطلع است؟ فقط خداوند است که می‌داند. اخلاص رازی است در درگاه خداوند که کسی جز او از آن با خبر نیست و به وسیله‌ی آن ما به رقابت با یکدیگر می‌پردازیم، چه کسی می‌داند، شاید کسی که این کتاب را آماده کرده است، کمترین ثواب را ببرد، زیرا اخلاصش کم است و شخصی در دوردست‌ها با قلبی خالص برای خدا آن را خوانده است و در حین خواندن، با پروردگارش چنین مناجات می‌نماید: خدایا! هدف از خواندن این کتاب فقط کسب رضایت و خشنودی توست. بدین ترتیب بالاترین پاداش در میان خوانندگان نصیب او می‌گردد و اجرش چند برابر شده و به جای ده حسنه، هفتصد حسنه را کسب می‌کند، سپس اخلاصش بیشتر شده ـ در خلال خواندن کتاب ـ و این تعداد به بیش از هفتصد می‌رسد، سپس ثوابش بیشتر و بیشتر می‌شود تا آن‌جا که فرشتگان حد و مرزی برای نوشتن اجر و پاداش نمی‌یابند، و خداوند هر طور که بخواهد ثواب او را نزد خود به ثبت می‌رساند

 :: لینك ثابت نویسنده : مدیر سایت نظرات و پیشنهادات Comment  

مطالب پیشین

اصلاح قلبها (اخلاص1)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(3)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان(2)
بیان ابن قیم راجع به آثار شوم گناهان
قصه هدایت و جستجوی سعادت
تلقین كسی كه در حال مرگ است
حكم خودکشی در اسلام
مایکل جکسون
جنگ‌ تبشیری‌ علیه‌ اسلام‌
انسان و مذاهب در تاریخ
مقالات-آداب علم
منـزلت نماز در بین دیگر عبادات و فضیلت نماز جماعت
اعجاز علمی--آیا آهن در زمین به وجود آمده است؟
مقالات_غذارا بامیوه آغاز نمایید
مقالات-آثارگناه


اطلاعات سایت
 

مدیران و نویسندگان
مدیر سایت

آمار بازدیدكنندگان
امروز :
دیروز :
كل :

مطالب و نظرات
كل مطالب :
كل نظر ها :


لینكدونی
آرشیو لینكدونی

عکس هفته

لینك دوستان
:: محصولات برتر
:: جامعه مجازی 'علمی' تریبون آزاد
:: زنال
:: اشکنان آنلاین
:: گمبرون سایتی متفاوت

صفحه اصلی |  ارتبــــــــــــــاط با ما |  ایمیل |   |  صفحه خانگی